Zo zet je een effectieve advertentiecampagne op

Adverteren is meer dan producten of diensten aanprijzen bij potentiële klanten. Het is een manier om consumenten op de hoogte te stellen van het aanbod maar ook om oplossingen te bieden voor de uitdagingen die ze hebben. In plaats van een product te verkopen kan het beter zijn om een informatieve pagina in te richten die antwoord geeft op een vraag die speelt bij jouw doelgroep. Deze ‘zachte’ vorm van acquisitie kan veel effectiever zijn dan een korting via e-mail. Hoe zet je als organisatie eigenlijk een effectieve advertentiecampagne op?

Wat het kost of wat het oplevert?

Zonnepanelen zijn duur in aanschaf maar ze leveren een besparing op waarmee ze zichzelf terugverdienen. Dat is het verkoopargument en dit laat duidelijk zien waarom de ROAS berekening zo belangrijk is. ROAS staat voor Return On Advertising Spend en wordt berekend door de opbrengsten te delen op de kosten van een campagne. Je heeft bijvoorbeeld 1000 euro uit, je genereert 2000 euro waarmee de ROAS uitkomt op 2:1. Deze berekening is eenvoudig, in praktijk zit het toch wat ingewikkelder in elkaar. Je zult namelijk eerst duidelijke doelstellingen moeten bepalen en grenzen stellen zodat afwijkende strategieën afzonderlijk van elkaar beoordeeld kunnen worden.

Om een effectieve advertentiecampagne neer te zetten zijn dit belangrijke aandachtspunten:

  • Bepaal de juiste doelgroep.
  • Kies de beste kanalen (zoekmachine, blogs, social media).
  • Zorg dat resultaten verzameld worden (interacties, conversies, deelacties).
  • Analyseer resultaten en stel bij waar nodig.

Wat kun je bereiken met Google Ads?

Als je op zoek bent naar een specialist AdWords dan is de eerste stap om te zoeken naar iemand die je kan helpen met Google Ads. De naam van advertenties op Google is namelijk al enige tijd geleden veranderd, toch blijven veel mensen de oude term gebruiken. Dit geeft eigenlijk al aan wat het probleem is met online adverteren; de regels veranderen veel sneller dan met traditionele media kanalen zoals broadcast en print het geval is. Een strategie die enkele jaren geleden resultaat opleverde kan nu alweer hopeloos verouderd zijn. Je moet als organisatie dus bij de les blijven, of samenwerken met specialisten die de vinger op de pols houden. Moet je investeren in banners, zoekmachine advertenties of influencers?

Wat levert een campagne op?

De ROAS bepalen vereist enerzijds een goede planning vooraf, en anderzijds een grondige analyse achteraf. Tussen deze twee acties bevindt zich het verzamelen van data. Daar scoort online adverteren heel goed, er zijn namelijk veel meetpunten die later geëvalueerd kunnen worden. Dit maakt het proces heel transparant voor opdrachtgevers, daarnaast biedt het mogelijkheden om latere campagnes nog effectiever te ontwerpen en uit te voeren.