On page vs off page SEO

beter gevonden worden in Google

Beter gevonden worden in Google is een wens van een heel groot deel van de bedrijven of ondernemers met een website. Dit wordt vaak samengevat onder de term SEO, wat staat voor Search Engine Optimisation. In het Nederlands is dit simpelweg zoekmachine optimalisatie. De missie van Google is om alle informatie te organiseren, zodat het overal ter wereld toegankelijk is. Om dit te kunnen doen werkt Google met een algoritme. Dit bestaat uit een aantal factoren, die je kunt onder verdelen in drie zaken. Dat zijn autoriteit van de website, content en technische factoren. Hierbij zijn off page en on page SEO twee pijlers, waar we hieronder naar gaan kijken.

beter gevonden worden in Google

On page SEO

De naam zegt het natuurlijk al, on page SEO is simpelweg alles wat je op de pagina (‘s) kunt doen om de SEO te optimaliseren. On page SEO valt hiermee zowel onder content als onder de technische factoren. Als het gaat om content hebben we het over de structuur van je website, het menu, de teksten, de titels, de headers, de afbeeldingen en alle informatie die je biedt.

Als het gaat om techniek bedoelen we zaken als 404-pagina’s, onnodige redirects, de snelheid van je website, de aanpassing naar mobiel gebruik, de technische kant van de afbeeldingen en de beveiliging.

Off page SEO

Daarnaast hebben we dus nog off page SEO. Hierbij gaat het om dingen die je buiten je website kunt doen om de SEO te verbeteren. Het gaat hierbij dan vooral om het verzamelen van relevante links en om het verbeteren van de autoriteit van de website. Het verzamelen van links noemt men vaak linkbuilding. Wanneer dit van een goede site komt en relevant is, ziet Google dit als een manier om je autoriteit aan te tonen. Wanneer je dus een goede linkbuilding structuur hebt zul je beter gevonden worden in Google.

De verschillen zijn dus met name gericht op de optimalisatie mogelijkheden. Bij on page focus je op factoren van je eigen pagina’s. Dit kun je ook helemaal zelf aanpassen. Bij off page optimalisatie heb je vaak samenwerkingen nodig, want hierbij gaat het niet zozeer om je eigen pagina’s.