Een kennisbank inrichten is ontzettend waardevol
Voor een kennisbank inrichten moet er rekening worden gehouden met verschillende factoren. Een kennisbank die uitstekend is ingericht is ontzettend waardevol. Wanneer deze chaotisch en onduidelijk is dan kunnen de vele voordelen al snel verloren gaan. Medewerkers krijgen problemen met het vinden van informatie en zullen daardoor erg veel tijd kwijt zijn. In het ergste geval vinden ze niet waar ze naar op zoek zijn en komen ze geen stap verder met het raadplegen van de kennisbank. De inrichting is dan ook cruciaal voor een adequate kennisbank die medewerkers verder helpt.
Medewerkers leren automatisch bij
Een functionerende kennisbank is een uitstekende toevoeging voor elk bedrijf. Door er relevante informatie op te zetten zullen medewerkers problemen veel sneller op kunnen lossen. Ze worden hierdoor veel breder inzetbaar omdat ze ook de beschikking hebben over de ervaring en de competenties van collega’s die in een andere sector werkzaam zijn. Hierdoor leren ze automatisch bij waardoor het veel minder vaak noodzakelijk is om medewerkers bij te scholen of cursussen te laten volgen. Dit bespaart veel geld en je houdt je werknemers beschikbaar voor het uitvoeren van opdrachten en taken binnen het bedrijf. Specialistische kennis wordt op een efficiënte en interactieve wijze gedeeld. Op die manier profiteren medewerkers van elkaar en daar wordt een organisatie alleen maar beter van. Een functionerende kennisbank is toegankelijk voor iedereen zodat de kennis binnen een bedrijf gebruikt kan worden door alle medewerkers.
De vindbaarheid van informatie is cruciaal
Als je een kennisbank goed ingericht wilt hebben is het belangrijk dat de informatie ook makkelijk te vinden is. Verschillende factoren dragen hieraan bij. In de eerste plaats moet de kennis op een handige manier zijn ingedeeld, zeker als het een groot bedrijf betreft met verschillende specialismen. Door alles overzichtelijk te categoriseren vinden medewerkers snel waar ze naar op zoek zijn. Het kan daarbij helpen om verschillende onderdelen aan elkaar te linken. Zo kunnen medewerkers snel meer informatie vinden en zo nog meer inzicht vergaren. Het inbouwen van een goede zoekmachine is doorslaggevend voor het slagen van een kennisbank. Informatie en competenties moeten snel te vinden zijn om op een efficiënte manier gebruik te maken van de kennisbank. Daarnaast is het belangrijk dat de bank up-to-date blijft. Daarvoor kan eenvoudig gezorgd worden door alle collega’s de mogelijkheid te geven om informatie toe te voegen of aan te passen. Dit draagt automatisch bij aan een open bedrijfsstructuur waarbij medewerkers van elkaar kunnen leren.