Doe eens aan Social Media marketing en zie wat het oplevert
Lezers, vandaag een bijdrage die betrekking heeft op de Social Media marketing die ZEO voor mijn handel uitvoerde. Ook ik besloot namelijk enige tijd geleden de vruchten van het web te plukken. Natuurlijk merken we allemaal dat in korte tijd de online handel die van de offline handel steeds meer verdrijft, we komen steeds meer in een hoek te staan. Er moet wel veel bij komen kijken en je moet écht een gevestigde naam zijn, wil je het hoofd in deze tijden nog boven water kunnen houden. Kijk maar naar grote warenhuizen, waarvan er enkele zijn die het het afgelopen jaar ook niet gered hebben. Als zelfs de echt grote spelers in dit segment het niet redden, hoe verwacht je dan dat kleine ondernemers wel overleven?
Inzicht in je doelgroep middels de Social Media
Ik besloot dat een andere aanpak nodig was, een die mijn doelgroep meer aan me zou verbinden. Social Media marketing bleek daar het antwoord op te zijn. Met mijn winkel ben ik voor een deel online gegaan en zo heb ik mijn aanbodmogelijkheden kunnen verbreden. Dan maak je je niet alleen maar afhankelijk van fysieke bezoekers en vind je aanvulling in digitale bezoekers. Daar komt natuurlijk wel een marketing campagne bij kijken en deze hebben we uitgezet bij ZEO. Zij hebben op allerlei wijzen mensen weten te betrekken op bijvoorbeeld een medium als Facebook, waardoor we nu een heel aantal volgers hebben. Zij worden op de hoogte gesteld van aanbiedingen en acties en je merkt echt dat meer en meer mensen echt betrokken raken bij de producten die we aanbieden. We hebben de nadruk niet op webcare gelegd, omdat we geen diensten maar producten leveren, en in plaats daarvan hebben we de merkbeleving laten spelen. Onze doelgroep wordt bijzonder goed bereikt op deze manier – en zelf krijgen we eindelijk inzichtelijk wie dit allemaal is. Je kent of ziet ze niet meer persoonlijk, zoals in de winkel het geval is, en krijgt nu klanten uit geheel Nederland. Met gebruikmaking van Social Media marketing krijgen we nu een heel goede indruk van onze doelgroep, en dus ook de potentiële klanten, en kunnen we daarop inspelen.