Tips voor het thuis sporten en dit ook vol te houden.

Helaas, weer een lockdown. Ook de sportscholen zijn dicht, wat ten koste gaat van een hoop beweging dat goed is voor onze lichamelijke en -geestelijke gezondheid. Maar, het hoeft zeker geen excuus te zijn om niet te gaan sporten. Integendeel: we kunnen juist meer sporten. Als we toch al thuis zijn, kunnen een paar minuutjes sporten er ook wel bij.  En niet iedereen heeft het budget om fitnesstoestellen te kopen of een fitnesstoestel leasen, maar dat geeft helemaal niks. Je kunt namelijk ook al een hoop bereiken met slechts oefeningen met je eigen lichaamsgewicht. Doe maar eens wat push-ups, een cardio sessie of iets dergelijks. Je zult het effect direct merken. In dit artikel bespreek ik enkele tips met je, zodat je kunt beginnen met thuis sporten en nog belangrijker: het ook daadwerkelijk vol te houden.

Realistische doelen stellen

De eerste tip is om realistische doelen te stellen. Veel mensen stellen doelen die onrealistisch zijn, zoals: 10 kilo afvallen in een maand. Dit is niet realistisch en niet vol te houden. Wanneer je een doel niet behaalt, is dit juist demotiverend. Natuurlijk moet een doel wel een beetje uitdagend zijn, dus probeer de balans te vinden.Een fitnesstoestel leasen kan, maar is niet noodzakelijk.. Bijvoorbeeld: je kunt nu zo’n 30 seconden planken. Je kunt dan een doel stellen, zoals: ik wil na een maand 1-2 minuten kunnen planken. Belangrijk is om zo concreet mogelijk te zijn met je doel en er het liefst dagelijks aan te werken. Ten minste 3 á 4 keer per week.

Beloon jezelf

Doel gehaald? Belonen maar! Door jezelf te belonen houd je jezelf immers gemotiveerd. Probeer het liefst beloningen te verzinnen, buiten eten om. Denk hierbij aan een extra aflevering Netflix kijken of een gloednieuwe sportoutfit te kopen. Hierdoor houdt je jezelf weer gemotiveerd en kun je er helemaal tegenaan.